PROGRAM PROFILAKTYCZNY GMINNEGO PRZEDSZKOLA NR 1
W CHEŁMIE ŚLĄSKIM
ZAGADNIENIE PROGRAMU: BEZPIECZNE ZACHOWANIA W DOMU
Środowisko domowe to miejsce, w którym również istnieje wiele zagrożeń dla bezpieczeństwa dziecka. Dziecko nie tylko musi je poznać, ale przede wszystkim zrozumieć konsekwencje nie przestrzegania zasad związanych z przeciwdziałaniem ich wystąpieniu.
CELE SZCZEGÓŁOWE DO REALIZACJI ZAGADNIENIA |
ZADANIA DO REALIZACJI
|
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA/DZIECKO…… |
|
1. Zasady bezpieczeństwa w kontakcie z różnorodnymi zagrożeniami w codziennym życiu |
|
ZAGADNIENIE PROGRAMU: HIGIENA OSOBISTA I OTOCZENIA ORAZ ZAPOBIEGANIE CHOROBOM
Dzieciństwo to okres, w którym dziecko nabywa elementarnych nawyków związanych z dbałością o higienę osobistą i otoczenia, rozumieniem ich znaczenia w utrzymaniu stanu zdrowia. Przedszkole jest instytucją, w której dziecko spędza znaczną część dnia, w której – znalazłszy się w różnych sytuacjach zagrażających zachowaniu zdrowia- musi utrwalać wyniesione z domu nawyki lub je nabywać, jeśli środowisko rodzinne nie wystarczająco wyposażyło dziecko w elementarne umiejętności w tym zakresie. Ugruntowane w tym okresie przyzwyczajenia decydują o jego późniejszym stylu życia. Budowanie „świadomości prozdrowotnej” poprzez edukacje oznacza nie tylko wzbogacanie wiedzy, ale i odpowiedzialność za własne zdrowie.
CELE SZCZEGÓŁOWE DO REALIZACJI ZAGADNIENIA |
ZADANIA DO REALIZACJI
|
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA/DZIECKO…… |
papierosowego
|
|
|
ZAGADNIENIE PROGRAMU: ZDROWE ODŻYWIANIE
Przekazywanie wiedzy o zdrowym odżywianiu i kształtowanie nawyków związanych ze spożywaniem tych produktów, które warunkują utrzymanie zdrowia i prawidłowej wagi, są kolejnym ważnym zadaniem edukacji przedszkolnej. Jest ono tym bardziej istotne, że środowisko rodzinne nie zawsze jest miejscem, w którym dba się o nawyki żywieniowe. Duża dostępność i niska cena produktów wysokokalorycznych, zawierające duże ilości np. soli, cukru, tłuszczu sprawia, że rodzice sięgają po nie bez zastanawiania się nad konsekwencjami dla zdrowia tych, którzy je spożywają, nawet jeśli są to dzieci.
CELE SZCZEGÓŁOWE DO REALIZACJI ZAGADNIENIA |
ZADANIA DO REALIZACJI
|
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA/DZIECKO…… |
|
|
z powodu możliwości narażenia się na choroby tj. otyłość, cukrzyca,…..
|
ZAGADNIENIE PROGRAMU: AKTYWNY STYL ŻYCIA
Aktywność ruchowa dziecka, pomimo że jest to naturalna potrzeba rozwojowa, również wymaga szczególnego zrozumienia i podejścia w organizacji środowiska przedszkolnego. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego zaleca, aby na tę formę aktywności została przeznaczona znaczna część pobytu dziecka w przedszkolu. Umożliwianie dziecku wyzwalania energii podczas zabaw ruchowych, kształtowanie aktywnego stylu życia poprzez uświadamianie braku korzyści dla rozwoju wynikającego z biernego sposobu spędzania czasu wolnego to kolejne ważne zadanie wychowania przedszkolnego. Od nawyków w tym zakresie, rozwiniętych w wieku przedszkolnym, będzie zależała aktywność w dorosłym życiu.
CELE SZCZEGÓŁOWE DO REALIZACJI ZAGADNIENIA |
ZADANIA DO REALIZACJI
|
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA/DZIECKO…… |
|
|
|